12/8 Lördag: - (dag 1) Flyg från Kvikkjokk till Aktse, och sedan till Passåive. 5,7 km

lev upp efter en sömnlös, fotkall tågnatt. Vi hämtade kaffe och div. andra drycker i cafeterian och åt frukost i våran kupé'. Konduktören kom och meddelade att vi var en halvtimme försenade. 50 minuter försenade anlände vi till Murjeks station, där Postens Dilligens stod och väntade på oss. Busschauffören knotade över alla idioter som inte hade skaffat sig softpack istället för säckar med ram.

80 kronor fattigare startade vi färden mot Kvickjokk. Under den 45 minuter långa halvtimmes pausen i Jokkmokk passade vi på att handla kvällsmat, köttbullar och potmos. I Tjåmotis hade vi en tio minuter lång fem minuters kisspaus. Klockan 13.35 var vi framme i Kvickjokk. Vi gick direkt till Lapplandsflygs kontor och checkade in. Vi fick en avgångstid 15.30. Alltså gott om tid att gå till Fjällstationen och äta lunch. Restaurangen hade dagens rätt att välja på, Köttbullar och potmos. Både mat och kaffe smakade bra.

Efter att ha vägt våran packning utanför fjällstationen, och konstaterat att den var för tung, gick vi i duggregnet ner mot stranden och det väntande planet. Planet tog bara 4 personer, så Petter fick vänta till nästa tur. Flygturen var mysig. Vi strök tätt över passen in mot Sarek. Vid en av dom små luftgropar vi hade fick vi höra Lena säga "iiiiiii" första gången på resan.

Vid inflygningen mot Aktse stugorna hade vi fri sikt in i Rapadalen med den stora kantiga klippan "Nammatj" i mitten. MÄKTIGT. Landningen gick mjukt och vi taxade in till stranden och togs emot av en gammal lappgubbe. Under tiden vi väntade på Petter satt vi vid Laitaures strand och småpratade och sjöng.

När Petter kom gav vi oss av rakt upp mot Tåresåive. Vi följde Kungsleden förbi Aktsestugan och uppför den första branta stigningen. Väl svettiga och varma hittade vi den första fjällbäcken och lät oss väl smaka. Vid en liten paus något högre upp fick jag och Petter vårt första "X" (ny fågelart) c:a 3-4 Lavskrikor flög ljudlöst förbi mellan granarna. Stackars Gunnel hade ett angeläget ärende ut i skogen just då och missade fåglarna.

När vi kommit en bit över trädgränsen vek vi av mot ONO på en stig mot Skierfe. Vi var mycket kaffesugna men vi kunde inte hitta något vatten. Kaffet fick vänta till övernattningsplatsen.

Efter att ha gått en bit uppför Passåives Östsluttning tog vi rast och åt lite godis. Efter pausen vek vi av åt Norr genom passet mellan Passåive och Tåresåive. Efter passet passerade vi två små gölar och fortsatte några hundra meter fram till en liten höjd vid en sjö. Där slog vi läger och började laga kvällsmat, dagens andra portion av Köttbullar och potmos. Efter kaffet var det dags för allmän tvagning och sedan att krypa ner i sovsäcken.